به گزارش خبرکده به نقل از ایسنا، بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان صبح امروز (چهارشنبه) با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخستوزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عمان، دو طرف در جریان این دیدار به بررسی روابط دوجانبه و برنامههای همکاری میان دو کشور عمان و قطر در زمینههای اقتصادی و سرمایهگذاری و نیز فرصتهای شراکت راهبردی و راههای رشد و توسعه آن که در خدمت منافع دو کشور و مردم آنها باشد، پرداختند.
وزیران خارجه عمان و قطر همچنین شماری از مسائل و تحولات منطقهای و بینالمللی و راههای تعامل با آنها در چارچوب همکاری میان دو کشور و هماهنگی رویکردها در قبال آنها را مورد بررسی قرار داده و بر حمایت از ثبات منطقهای تأکید کردند.
دو طرف همچنین در خصوص تحولات منطقهای، تحرکات سیاسی و دیپلماتیک جاری برای مهار کردن تنش، ایجاد مسیرهای پایدارتر برای گفتوگو و تفاهم، تحولات مربوط به امنیت دریانوردی در تنگه هرمز و تضمین فرآیند تجارت و انرژی از طریق آبراههای حیاتی دریایی، مطابق با قوانین بینالمللی و به شیوهای که حاکمیت کشورها، ایمنی دریانوردی و منافع جامعه بینالمللی را حفظ کند، گفتوگو کردند.
البوسعیدی و آل ثانی همچنین تلاشهای مشترک سلطنت عمان و دولت قطر و نیز تلاشهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، در چارچوب هماهنگی یکپارچه و تفاهم مشترک، در حمایت از گفتوگو و تلاشهای مسالمتآمیز با هدف خدمت به امنیت و ثبات را ارج نهادند.
سفر این مقام ارشد قطری به عمان که کشورش نقش میانجی بین تهران و واشنگتن را ایفا میکند، در حالی صورت میگیرد که عمان و ایران روز سهشنبه توافق کردند تا یک کار گروه مشترک برای ادامه گفتوگو با هدف دستیابی به توافق در مورد مدیریت آینده دریانوردی در تنگه هرمز و خدمات مرتبط تشکیل دهند.
این توافق در زمانی صورت میگیرد که تنگه هرمز اهمیت فزایندهای برای تجارت جهانی پیدا میکند، زیرا تقریباً یکپنجم مصرف نفت جهان از آن عبور میکند و یکی از مهمترین مسیرهای دریایی برای حمل و نقل انرژی و کالا بین خلیج فارس و بازارهای بینالمللی محسوب میشود.
عمان و ایران به طور مشترک بر بخشهای مربوطه خود از تنگه هرمز که خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب متصل میکند، نظارت دارند.
