به گزارش خبرکده به نقل از ایرنا، اسماعیل بقایی در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسشی مبنی بر سازوکار «واحد مدیریت منازعه» در پرونده لبنان که در قالب مذاکرات سوئیس به توافق طرفین رسید، گفت: ما از ابتدای تفاهم آتشبس، یعنی از ۱۹ فروردینماه تا امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بودهایم.
وی گفت: تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای لاینفک هم تفاهم آتشبس فروردینماه و هم توافق خاتمه جنگ در یادداشت تفاهم مورخ ۲۸ خردادماه بوده است. تعهد آمریکا در این زمینه کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانهای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.
وی ادامه داد: سازوکاری که درباره آن تفاهم شده، با حضور طرفهای ذیربط، یعنی آمریکا، ایران، میانجیگران و دولت لبنان، شکل خواهد گرفت. این سازوکار ناظر بر حسن اجرای مفاد بند نخست یادداشت تفاهم، بهویژه در ارتباط با توقف جنگ در لبنان، خواهد بود و همچنین تلاش خواهد کرد از بروز برخوردهای نظامی جلوگیری کند. البته درباره جزئیات این سازوکار هنوز باید کار بیشتری انجام شود. در نشست سوئیس درباره اصل موضوع تفاهم حاصل شد، اما با توجه به پیچیدگی مسئله و تعدد طرفهای درگیر و ذیمدخل، قاعدتاً در روزهای آینده باید درباره جزئیات آن گفتوگوهای بیشتری صورت گیرد و تفاهمهای تکمیلی حاصل شود.
بقایی با بیان اینکه پس از اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی، نشست چهارجانبه تشکیل نشد و تبادل پیام از طریق میانجیها صورت گرفت، در پاسخ به این پرسش که «ونس اخیراً مدعی شده که هیئت ایرانی، برخلاف برخی اخباری که منتشر شده، پس از تهدیدات ترامپ جلسه مذاکره را ترک نکرد و گفتوگوها تا ساعت ۱ بامداد ادامه داشت. با توجه به اینکه این اظهارات با برخی روایتهای قبلی درباره علت توقف مذاکرات در تعارض به نظر میرسد، روایت دقیق جمهوری اسلامی ایران از آنچه در آن جلسه رخ داد چیست؟» گفت: من همیشه به شما قول دادم روایت برایتان نگویم؛ واقعیت را بگویم. جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت ۳ بعدازظهر شروع شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد. قرار بر این شد که پس از یک وقفه کوتاه نیمساعته، جلسه ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: در همین فاصله، ما با اظهارات مهم و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم. نشست چهارجانبه پس از آن تشکیل نشد و بحثی که ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجیها بود؛ لذا ما پس از تصمیم به توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم. تصمیم ایران در پیشبرد اهداف کشور این بود که ما از طریق میانجیها به تبادل پیام ادامه بدهیم. نتیجهاش را هم همگی شاهد بودید.
