سیگنال آشتی از ریاض؛ ایران و اعراب پای میز مذاکره می‌روند – خبرکده
سیاسی

سیگنال آشتی از ریاض؛ ایران و اعراب پای میز مذاکره می‌روند

تاریخ انتشار: کد خبر: ۳۹۹۵۱
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک از برنامه‌ریزی برای برگزاری مذاکرات آشتی میان ایران و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض خبر داد.

به گزارش خبرکده به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات آگاه گزارش کرد که مذاکرات منطقه‌ای برای آشتی و نزدیکی میان ایران و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در دست برنامه‌ریزی است.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات که با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس و عراق برگزار خواهد شد، بر موضوع «مدیریت و بهره‌برداری آینده از تنگه هرمز» متمرکز خواهد بود.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این نشست منطقه‌ای، کاملاً جدا از مذاکرات صلح جاری میان ایران و آمریکا و همچنین ترتیبات مربوط به مین‌روبی و پاکسازی تنگه هرمز برگزار می‌شود و صرفاً به چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای میان کشور‌های ساحلی و ذی‌نفع این آبراه راهبردی می‌پردازد.

پیشتر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز تأکید کرده بود که هرگونه مدل پیشنهادی برای مدیریت آینده تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برخی کارشناسان با ارزیابی مثبت چنین نشستی، آن را ورود منطقه به فاز جدیدی از دیپلماسی توصیف کرده‌اند.