آصفری: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد/ منطق مخالفان تعطیلی مجلس چندان قوی نیست/ آنها اگر واقعا دنبال کار کردن هستند… – خبرکده
سیاسی

آصفری: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد/ منطق مخالفان تعطیلی مجلس چندان قوی نیست/ آنها اگر واقعا دنبال کار کردن هستند…

تاریخ انتشار: کد خبر: ۴۰۱۴۲
نماینده اراک در مجلس یازدهم گفت: در این دو سال گذشته، چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه قانون‌گذاری، اقدام جدی و شاخصی که بتوان آن را مبنای ارزیابی قرار داد، وجود نداشته است تا بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن...

خبرکده: خرداد ماه که می‌رسد، ذره‌بین رسانه‌ها روی عملکرد نمایندگان زوم می‌شود تا ببیند خانه‌ملتی ها در سالی که گذشت چه کارنامه‌ای را از خود به جا گذاشتند. 

اما کارنامه یک سال گذشته مجلسی‌ها، آنچنان قابل ارزیابی نیست؛ چرا که ۴ ماه از ۱۲ ماه را فقط از آغاز جنگ ۴۰ روزه تعطیل بوده است. همین تعطیلی که رئیس مجلس و اطرافیان او معتقدند بر اساس نامه ‌و دستور شورایعالی امنیت ملی بوده، صدای یک طیف همیشه مخالف را در مجلس درآورده است؛ طیفی که از قضا به تندروی شهره هستند. آنها قالیباف‌را متهم می‌کنند که با تعطیلی مجلس و از در عین حال با از کار انداختن سامانه‌های استیضاح و بیانیه و غیره در سامانه نمایندگان، قصد دارد تا مجلسی‌ها را مدیریت کند و صدایی در مخالفت با تفاهم ایران و آمریکا از صحن بیرون نرود. اما در مقابل، قالیباف و همفکرانش تمام این اتهامات را رد می‌کنند و ارجاع می‌دهند به دستور شورایعالی امنیت ملی.

از سوی دیگر نمایندگان معترض، می‌گویند این تعطیلی باعث می‌شود که مردم نیز نگاهشان به مجلس عوض شود و عملکرد آنها را نه فقط در ماه‌های اخیر و سال اخیر، که در دو سالی که از شروع مجلس دوازدهم می‌گذرد، زیر سوال برود.

محمدحسن آصفری، نماینده سابق اراک در مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرکده درباره عملکرد مجلس دوازدهم در دو سال گذشته بیان کرد: مجلس باید ریل‌گذاری‌هایی را انجام دهد تا بتواند به دولت کمک کند مسیر خود را طی کند. اگر مجلس طرحی را برای دولت تصویب کند که در توان دولت نباشد، طبیعتاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه بخش زیادی از زمان مجلس دوازدهم صرف انتخاب وزرای دولت شد و همچنین صحن مجلس با تعطیلی مواجه بود، هنوز نمی‌توان کارنامه مشخصی برای آن ارائه کرد.

صحن علنی مجلس محل اصلی انجام کارها نیست

وی با بیان اینکه در این دو سالی که از عمر مجلس گذشته، هنوز طرحی که راهگشای مسائل اقتصادی کشور باشد و بتواند در حوزه مسکن، اشتغال یا معیشت مردم گام مؤثری بردارد، ارائه نشده است، گفت: انتخاب دولت، شهادت رهبر انقلاب و وقوع جنگ باعث شد هنوز آن کارنامه‌ای که بتواند مبنای ارزیابی قرار گیرد، از مجلس بروز پیدا نکند. حداقل انتظار این است که مجلس خروجی مشخصی داشته باشد که منجر به گره‌گشایی در حوزه اقتصاد یا اشتغال مردم شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: در این دو سال گذشته، چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه قانون‌گذاری، اقدام جدی و شاخصی که بتوان آن را مبنای ارزیابی قرار داد، وجود نداشته است تا بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن عملکرد مجلس اظهار نظر کنیم. لذا به اعتقاد من، هنوز کار خاصی صورت نگرفته که بتوان بر اساس آن قضاوت کرد.

نماینده سابق اراک در مجلس با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با تعطیلی صحن علنی و دستور شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا نیز مجلس تعطیل شد، اما جلسات خود را به صورت مجازی برگزار می‌کرد. صحن علنی مجلس محل اصلی انجام کارها نیست؛ بخش مهم فعالیت‌های مجلس در کمیسیون‌ها انجام می‌شود. به اعتقاد من، باید کمیسیون‌ها فعال باشند و امور مختلف را پیگیری کنند.

کسانی که به تعطیلی صحن علنی ایراد می‌گیرند، استدلال چندان منطقی‌ای ندارند

وی ادامه داد: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد. اگر مجلس بخواهد کار کند، مهم فعال بودن کمیسیون‌هاست که جلسات آن‌ها در حال حاضر نیز تشکیل می‌شود و اعضا در حال انجام وظایف خود هستند. بنابراین، تعطیلی ظاهری مجلس به معنای تعطیلی فعالیت‌های مجلس نیست. اگرچه صحن علنی نماد فعالیت مجلس است و مردم آن را مشاهده می‌کنند و مذاکرات آن نیز به صورت مستقیم از رادیو پخش می‌شود، اما اهمیت اصلی با فعالیت کمیسیون‌هاست. به نظر من، مهم این است که کمیسیون‌ها که روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهند، کار خود را به درستی انجام دهند.

آصفری با بیان اینکه کسانی که به تعطیلی صحن علنی ایراد می‌گیرند، استدلال چندان منطقی‌ای ندارند، گفت: اگر کسی واقعاً به دنبال کار کردن باشد، بیشترین حجم کار در همین کمیسیون‌ها انجام می‌شود. طرح‌ها و موضوعات در کمیسیون‌ها بررسی و پخته می‌شوند و زمانی که مجلس بازگشایی شود، برای رأی نهایی به صحن علنی ارائه خواهند شد. بنابراین، به نظر من کسانی که با تعطیلی مجلس مخالفت می‌کنند، اگر واقعاً به دنبال کار کردن هستند، در کمیسیون‌ها امکان فعالیت مؤثرتری نسبت به صحن علنی مجلس دارند.

خروجی مجلس باید روحیه دادن به مردم، بازی نکردن با اعصاب و روان جامعه باشد

این چهره اصولگرا با اشاره به پیام رهبر انقلاب خطاب به مجلس گفت: این پیام متوجه فرد خاصی نیست و توصیه‌ای است که رهبری به نمایندگان مجلس داشتند تا با اتحاد، همدلی و انسجام حرکت کنند. این موضوع نیز هیچ مغایرتی با انتقاد نمایندگان از جریان‌ها یا افراد مختلف ندارد. انتقاد در چارچوب اتحاد و انسجام ملی هیچ ایرادی ندارد، اما مجلس نباید به تریبونی تبدیل شود که حرف‌هایی را مطرح کند که شبکه‌های بیگانه و رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال علیه نظام بیان می‌کنند. اگر خدای نکرده چنین سخنانی از تریبون مجلس شنیده شود، این برخلاف همان اتحاد و انسجامی است که مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر من، خروجی مجلس باید روحیه دادن به مردم، بازی نکردن با اعصاب و روان جامعه، امیدبخشی، اتحاد، انسجام و همدلی باشد. نمایندگان نباید سخنانی مطرح کنند که صرفاً برای دیده شدن در فضای مجازی، گرفتن بازدید یا لایک در شبکه‌های اجتماعی باشد. اگر کسی سخنرانی‌ها و مواضع خود را بر این اساس تنظیم کند، قطعاً این موضوع برخلاف مصالح کشور و مغایر با اتحاد و انسجام ملی خواهد بود. سخنی که از مجلس بیرون می‌آید باید در جهت امید دادن به جامعه، ایجاد آرامش در میان مردم و تأمین امنیت روانی جامعه باشد.

۲۹۲۱۵